Handelsbetingelser 

Nedenstående aftalevilkår finder anvendelse mellem Kunden og Sandgaard Studio, CVR 34811822 (”Virksomheden”) i det omfang de ikke fraviges ved udtrykkelig skriftlig aftale mellem parterne.

1. Aftalegrundlag

1.1. Betingelser
Betingelserne udgør, sammen med Virksomhedens tilbud og ordrebekræftelse, det samlede aftalegrundlag om Leverandørens salg og levering af serviceydelser til Kunden (”Aftalegrundlag”).

1.2. Ydelser
Serviceydelser består oftest af, men er ikke begrænset til, kommunikationsarbejde, grafisk design, grafik, artwork, illustration, webdesign, undervisning og undervisningsmateriale.

1.3. Ændringer
Ændringer af og tillæg til Aftalevilkårerne er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.

1.4. Skriftlig accept
Aftalen er indgået, når Virksomheden har modtaget skriftlig accept fra Kunden.

1.5. Information
Kunden skal ved aftaleindgåelse give Virksomheden oplysninger om sin adresse samt information om, hvortil fakturaer skal sendes.

1.6 Kundens medvirken
Kunden skal give Virksomheden adgang til personale og oplysninger, i det omfang det er nødvendigt for at udføre serviceydelserne.

1.7. Lovgivning og standarder
Virksomheden er ikke ansvarlig for, at serviceydelserne opfylder lovgivning eller standarder eller kan anvendes til konkrete formål, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.

 

2. Pris og betaling 

2.1. Pris
Prisen for serviceydelserne er angivet i tilbuddet eller i den gældende prisliste. Alle priser er eksklusive moms.

2.2. Transport og rejse
Rejsetid i forbindelse med møder med Kunden, som ikke er på Virksomhedens erhvervsadresse, faktureres med en timepris på 400 kr. ex moms. Eventuelle rejseudgifter refunderes af Kunden til kostpris.

2.3. Betaling
Kundens betalingsfrist er 7 arbejdsdage efter modtagelse af faktura, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Faktura fremsendes pr. mail.

2.4. Delbetalinger
For opgaver der strækker sig længere end en kalendermåned og på et samlet beløb over 5.000 kr. ex moms, deles beløbet op hvoraf 50% betales ved opstart af projekt og de resterende 50% ved levering af klargjorte filer + evt. ekstra tid.

2.5. Udlæg til tredjepart
Alle udlæg til tredjemand påhviler Kunden med mindre andet er aftalt.

2.6. Hastetillæg
I tilfælde af nye opgaver med kort deadline inden for samme dag, vil der være et hastetillæg på 200,- pr. time forbrugt, medmindre andet er aftalt. Dette faktureres sammen med øvrig medgået tid for opgaven.

 

3. Forsinket betaling

3.1. Betaling
Såfremt Kunden ikke betaler rettidigt, beregnes rente af alle forfaldne beløb med 2% pr. måned fra forfaldstid og til betaling sker.

3.2. Forfalden faktura
Undlader Kunden at betale en forfalden faktura senest 14 dage efter at have modtaget den, har Virksomheden ret til at: (i) ophæve salget af de serviceydelser som forsinkelsen vedrører. (ii) ophæve salget af serviceydelser som endnu ikke er leveret til Kunden og kræve forudbetaling herfor. (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.

3.3. Rykker
Der pålægges et gebyr på kr. 100,- for hver fremsendt rykker.

 

4. Tilbuddets vilkår 

4.1. Tilbud
Virksomhedens tilbud er gældende i 14 dage fra den dato tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Virksomheden i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Virksomheden, medmindre Leverandøren meddeler kunden andet.

4.2. Oplysninger
Tilbuddet beregnes ud fra de oplysninger som Virksomheden har haft kendskab til inden udarbejdelsen af tilbuddet.

4.3. Adgang
Kunden skal give Virksomheden adgang til personale og oplysninger, i det omfang det er nødvendigt for at udføre serviceydelserne.

4.4. Ændring af vilkår
Hvis Kunden ændrer de vilkår der lægger til grund for tilbuddet eller der dukker nye oplysninger eller opgaver op, efter parterne har indgået aftale, tages der forbehold for ekstrabetaling.

4.5. Korrektur
Tilbuddet indeholder to korrekturgange i forhold til opsatte materiale. I korrekturgange foretages udelukkende rettelser i teksten, og eventuelle mindre rettelser det måtte medføre i layoutet. Korrekturgange, udover de i tilbuddet angivne korrekturgange, faktureres med 800 kr. ex moms pr. påbegyndt time og udføres efter nærmere aftale mellem parterne.

 

5. Produktion hos tredjepart

5.1. Materialevalg
Ved produktion af tryksager eller andre fysiske produkter, hvor Virksomheden fungerer som kontaktperson og/eller konsulent mellem Kunden og Producent, beslutter Virksomheden hvilket materiale der skal bruges, medmindre det fremgår af tilbuddet, at Kunden ønsker at se eksempler på de materialer og teknikker der bliver anvendt. Hvis Kunden har frasagt sig at se eksempler på materiale, har Kunden ikke efterfølgende ret til klage over materialevalg. Hvis Kunden har godkendt materialevalg baseret på prøver, har Kunden ikke efterfølgende ret til at klage over materialevalg. 

5.2. Tilbud fra tredjepart
Ved godkendelse af tilbud fra tredjepart, skal Kunden give Virksomheden skriftlig godkendelse til på vegne af Kunden at godkende tredjepartens tilbud. Alle udlæg til tredjemand påhviler Kunden. Såfremt Virksomheden foreløbig afholder disse udgifter, betales et administrationstillæg på minimum 10% af disse udgifter. 

5.3. Ændring af ordre
Hvis Kunden vil ændre eller aflyse en allerede afgivet ordre til tredjemand, påhviler alle ekstra udlæg Kunden.

5.4. Design af hjemmesider i Squarespace
Ved design af hjemmesider i Squarespace, kan der ske ændringer i Squarespace egne systemer på grund af service opdateringer, system opgraderinger, eller lignende. Ved sådanne ændringer har Virksomheden intet ansvar og eventuelle rettelser der må laves ad-hoc efterfølgende påhviler Kunden. Disse rettelser faktureres til gældende timepris.

 

6. Levering 

6.1. Levering
Virksomheden leverer de aftalte serviceydelser senest til den tid det fremgår af Virksomhedens tilbud og efterfølgende ordrebekræftelse. Virksomheden har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet.

6.2. Ekstern leverandør
I de tilfælde hvor Virksomheden er ansvarlig for at sende digitale filer videre til produktion hos ekstern Leverandør, skal Kunden godkende den version af de digitale filer som efterfølgende sendes til produktion skriftligt til Virksomheden. Eventuelle fejl og mangler i det færdigproducerede materiale som Kunden kunne have opdaget i den fremsendte fil, er Virksomheden ikke ansvarlig for. 

6.3. Filer
Kunden modtager altid de digitale filer, der er blevet anvendt til produktion hos tredjepart, hvis Virksomheden har været ansvarlig for at videregive filerne til produktion. Hvis der er aftalt yderligere filtyper eller versioner som en del af afleveringen, fremgår dette af tilbuddet. 

6.4. Gennemgang af ydelser ved levering
Kunden skal gennemgå alle serviceydelser ved levering. Hvis Kunden opdager en fejl eller mangel, som Kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddele det skriftligt til Virksomheden. Hvis en fejl eller mangel, som Kunden har opdaget eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Virksomheden, kan den ikke senere gøres gældende.

  

7. Forsinket levering 

7.1. Virksomheden forsinkelse
Hvis Virksomheden forventer en forsinkelse i leveringen af de aftalte ydelser informerer Virksomheden Kunden om det, og oplyser samtidig årsagen til forsinkelsen og en ny forventet leveringstid.

7.2. Manglende levering
Hvis Virksomheden undlader at levere de aftalte ydelser senest 5 dage efter den aftalte leveringstid af årsager, som Virksomheden er uden ansvar for, kan Kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af forsinkelsen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Leverandøren. 

 

8. Materialet

8.1. Materiale leveret af kunden
Eventuelle fotos eller illustrationsmateriale som Kunden ønsker anvendt til udarbejdelsen af opgaven, skal leveres digitalt og færdigbehandlet til Virksomheden forud for opgavens start, eller efter nærmere aftale. Leveres materialerne i en tilstand der kræver efterbehandling, såsom scanning, fritlægning, farvekorrektion eller lignende, vil tidsforbruget til dette blive faktureret særskilt, medmindre det er aftalt som en del af tilbuddet. Eventuelle udgifter til tredjepart i forbindelse med dette arbejde vil blive viderefaktureret separat til Kunden.

8.2. Skrifttyper/digitale fonte
Hvis Kunden ønsker at anvende bestemte skrifttyper, digitale fonte i opgaveløsningen, vil Kunden blive oplyst om prisen inden køb af licens. Kunden faktureres særskilt for de udgifter det medfører Virksomheden at erhverve sig rettigheder til brug af skrifttyperne.

8.3. Kundens ansvar
Det er Kundens ansvar at have rettigheder til at anvende eventuelle fotos, illustrationer og skriftfiler som Kunden tilsender Virksomheden til brug i opgaveleveringen.

8.4. Forsinkelse
Ved forsinkelse i levering af materiale i forhold til de aftalte leveringstidspunkter tager der forbehold for, at Leverandørens tidsplan kan rykke tilsvarende.

8.5. Virksomhedens ansvar for tredjepart
Virksomheden kan ikke drages til ansvar i forbindelse med fejl eller mangler i tredjeparts arbejde eller ydelser, eller i nogen software eller hardware. Virksomheden kan heller ikke drages til ansvar i forbindelse med forsinkelser i leveringen hos tredjepart eller for konsekvenserne af dette.

8.6. Manglende information
Virksomheden kan ikke drages til ansvar i forbindelse med fejl, mangler eller forsinket levering som skyldes manglende information, rettelser eller godkendelser fra Kunden eller tredjepart.

 

9. Immaterielle rettigheder 

9.1. Immaterielle rettigheder
Alle udarbejdede illustrationer og grundmateriale, samt arbejdsfiler med videre, ejes af Virksomheden eller af en evt. involveret tredjepart, med mindre materialet er leveret af Kunden selv eller andet er aftalt. Det kan fx handle om designforslag, illustrationer, skitser, fotos, færdigt design, tekster m.m. 

9.2. Krænkelse
Virksomheden indestår for at have samtlige rettigheder til Værket, og at Kundens anvendelse af disse i henhold til tilbuddet ikke krænker tredjemands rettigheder.

9.3. Virksomhedens ret til udnyttelse
Virksomheden har fulde rettigheder til at udnytte alle slutprodukter udført i forbindelse med opgaven, medmindre andet er aftalt skriftligt. 

9.4. Markedsføring
Kunden er berettiget til at anvende og give tilladelse til anvendelse af dele af Værket i trykte og digitale medier, både online og offline, i forbindelse med markedsføring af produktet.

9.5. Kundens rettigheder
Kunden erhverver kun ret til at reproducere værket på den måde og i det omfang som tilbuddet angiver samt i overensstemmelse med nærværende leveringsbetingelser. 

9.6. Yderligere brug af værket
Yderligere brug af værket kræver forudgående, særskilt skriftlig aftale og særskilt honorering, medmindre andet er aftalt.

9.7. Bortfaldelse af reproduktionsret
Kundens erhvervelse af den beskrevne reproduktionsret bortfalder, såfremt vederlaget ikke er betalt rettidigt.

9.8. Arbejdsfiler
Arbejdsfiler og grundmateriale kan frikøbes mod aftalt vederlag. Kunden har ikke noget krav på disse, medmindre det fremgår som en del af tilbuddet.

9.9. Reference
Virksomheden forbeholder sig ret til at bruge Kunden som reference på website og i forbindelse med markedsføringsaktiviteter, med mindre andet er aftalt.

 

10. Illustrationer 

10.1. Illustrationer
Indgår der illustrationer (”Værket”) i opgaven, leveres disse i henhold til Ophavsretsloven. Ophavsretten tilhører Virksomheden. 

10.2. Brug af værket
Af tilbuddet fremgår den påtænkte brug af værket, den geografiske anvendelse af dem, hvor mange og hvilke typer medier det vil blive anvendt på, samt eventuelt størrelse på oplag.

10.3. Værk som del af grafisk layout
Hvis Værket indgår som en del af et grafisk layout har Kunden ikke krav på at få Værket udleveret som selvstændige filer, medmindre det fremgår af tilbuddet.

10.4. Ændringer i værket
Værket må ikke udsættes for ændringer i form af sammenklipning, sammenkopiering og manipulation etc. uden Virksomhedens udtrykkelige tilladelse i hvert enkelt tilfælde.

10.5. Geografisk gengivelse
Værker til tryksager kan kun gengives i Danmark (ex Grønland og Færøerne). For udvidet geografisk anvendelsesområde betales der på forhånd skriftligt aftalt tillæg pr. land.

10.6. Genoptryk
Ved genoptryk af værket i Danmark, eller videresalg til andre lande, skal der genforhandles honorar. Værket må ikke videresælges uden udtrykkelig aftale med Virksomheden. 

10.7. Offentliggørelse
Ved enhver offentliggørelse af værket skal Virksomhedens navn angives ved værket. Eventuel signatur på værket er ikke tilstrækkeligt. Ved manglende angivelse af navn betales et tillæg på minimum 100% af den aftalte pris for udnyttelsen af værket. 

10.8. Arkiv
Kunden kan indkøbe værket til arkiv til en pris af 300% ekstra udover den i tilbuddet anførte pris. Det giver Kunden ret til at anvende værket på alle nuværende og fremtidige typer platforme, situationer og produktioner som Kunden måtte frembringe, uden at skulle genforhandle honorar.

 

11. Ansvar

11.1. Ansvar
Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger der følger af aftalevilkårene.

11.2. Modstående vilkår
Uanset eventuelle modstående vilkår i aftalevilkårene kan Virksomhedens ansvar over for Kunden ikke overstige 50% af det salg af ydelser, som indgår i tilbuddet. Ansvarsbegrænsningen gælder ikke, hvis Virksomheden har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. 

11.1. Indirekte tab
Uanset eventuelle modstående vilkår i aftalevilkårene, er Virksomheden ikke ansvarlig over for Kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.

11.1. Force majure
Virksomheden hæfter ikke for manglende eller forsinket levering såfremt det på grund af de nedennævnte grunde bliver umuligt eller urimeligt byrdefyldt for Virksomheden at opfylde opgaven. (i) Væsentlige ændringer i værkets art og omfang foranlediget af Kunden. (ii) Forhold, der opstår uden Virksomhedens skyld og over hvilke Virksomheden ikke er herre, f.eks. krig, naturbegivenheder, brand, tyveri, strejke, pandemier, lockout eller hærværk.

 

12. Opsigelse af aftale 

12.1. Tilbuddet er gældende
Tilbuddet er gældende efter skriftlig bekræftelse på modtagelse. Ønskes opgaven standset, skal dette meddeles øjeblikkeligt til Virksomheden pr. telefon og der skal efterfølgende sendes en skriftlig meddelelse om dette.

Fristen for dette er maksimum 2 dage. Kunden er uanset årsag forpligtet til at betale allerede medgået udgifts- og tidsforbrug frem til opsigelsestidspunktet.

12.2. Opsigelse af samarbejde
Virksomheden har ret til at opsige samarbejde med Kunden i tilfælde af, at aftalevilkårene ikke overholdes af Kunden. Fristen for dette er mindst 2 dage.

  

13. Fortrolighed 

13.1. Viderebringelse og brug
Kunden må ikke viderebringe eller bruge eller sætte andre i stand til at bruge Virksomhedens erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige.

13.2. Beskyttelse
Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Virksomhedens fortrolige oplysninger som beskrevet i pkt. 12.1. Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.

13.3. Varighed
Kundens forpligtelser efter pkt. 13.1-13.2 gælder under parternes samhandel og uden tidsbegrænsning efter samhandlens ophør uanset årsagen til ophøret.

13.4. Tavshedspligt
Virksomheden har tavshedspligt omkring Kundens personlige oplysninger, idéer og forretningshemmeligheder. Alle oplysninger behandles fortroligt.

 

14. Gældende lov og værneting 

14.1. Gældende lov
Parternes samarbejde er i alle henseender underlagt dansk ret.

14.2. Værneting
Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med parternes samarbejde, skal afgøres ved en dansk domstol.